Ampuma-aseluvat

Porvoon Reserviläiset ry on asettanut kaksi ampuma-asekouluttajaa (AAK), jotka voivat kirjoittaa harrastustodistuksen haettaessa aselupaa lyhyttä asetta, eli pistoolia, tai uuden aselain mukana ERVA-luokkaan siirtyneitä kiväärejä / lippaita varten. Porvoon Reserviläiset ry:n jäsenille todistus on ilmainen. Yhdistyksen ulkopuolisille todistus maksaa 40 euroa. Ampuma-asekouluttajien yhteystiedot löydät tämän sivun lopusta.

AAK-todistus vaaditaan, jos haetaan lupaa seuraaville aseille:

Pistooli, pienoispistooli, revolveri, pienoisrevolveri ja ns. ERVA*-pistooli (yli 20ptr lippaat).

• Harrastuneisuutta vähintään 24kk (2 vuotta).
  • Harrastuskertoja vähintään 10 kpl.
  • Harrastuskertojen tulee ajoittua tasaisesti 2 vuoden ajalle. Jos harrastuskertojen väli on yli 4kk ilman pätevää syytä, harrastuneisuus ei täyty. Pätevän syyn arvioi poliisi, ei AAK.
  • Ensimmäisen ja viimeisen harrastuskerran välissä oltava vähintään 24kk.
  • Ikäraja on 20 vuotta

Ns. ERVA*-kiväärit (yli 10ptr lippaat)

• Harrastuneisuutta vähintään 12 kk (1 vuosi)
  • Harrastuskertoja vähintään 5 kpl
  • Harrastuskertojen tulee ajoittua tasaisesti 1 vuoden ajalle. Jos harrastuskertojen väli on yli 3kk ilman pätevää syytä, harrastuneisuus ei täyty. Pätevän syyn arvioi poliisi, ei AAK.
  • Ensimmäisen ja viimeisen harrastuskerran välissä on oltava vähintään 12kk.
  • Harrastuskerraksi lasketaan vain ampuma-aselain 9§ 5 kohdan mukaisella keskisytytteistä patruunaa käyttävällä itselataavalla kiväärillä ammutut laukaukset.
  • Ikäraja on 20 vuotta

Mikäli ERVA*-kiväärin vaatimukset eivät täyty, lupa voidaan myös hakea niin sanottuna ”B-kiväärinä” (jossa ei saa käyttää yli 10 patruunan lippaita), mutta jonka luvan voi myöhemmin päivittää ERVA*-kivääriksi kun vaatimukset täyttyvät.

Haulikolle ja pienoiskiväärille ei kirjoiteta todistuksia. Ampuma-aselaki ei velvoita todistusta ampuma-asekouluttajalta edellä mainittuihin aselupiin.

*ERVA = erityisen vaarallinen: Itselataava kertatuli (”puoliautomaatti”) kivääri tai pistooli jossa käytetään keskisytytteistä patruunaa ja johon on vähintään yksi yli 10 patruunan lipas jos kyseessä on kivääri ja yli 20 patruunan lipas jos kyseessä on pistooli.

AAK-todistusta varten tulee toimittaa:

• Kopio ampumapäiväkirjasta, tai muu todistus ratakäynneistä (mieluiten pdf).
  • Omat yhteystiedot, syntymäaika ja jäsennumero.
  • Yhdistyksen ulkopuolisilta kuittikopio suoritetusta 40€ maksusta kun AAK vahvistanut, että edellytykset todistuksen myöntämiseen täyttyvät.

Aseluvan hakemiseen tarvittavat asiakirjat (pakolliset ja ns. ”hyvä olla mukana”):

• Hakemuksen perustelut kirjallisina (Poliisin sivuilta löytyvä ”Ase 07 fi” – Perustelulomake haettaessa ampuma-aselain mukaista lupaa ampumaurheilu tai -harrastus perusteella).
  • Ampumapäiväkirja.
  • AAK-todistus jos haetaan lupaa käsiaseelle tai ERVA-aseelle.
  • Sotilaspassi, siviilipalvelustodistus, kutsuntatodistus tai todistus palvelusta vapauttamisesta.
  • Jäsenyystodistus, josta ilmenee reserviläis- tai ampumayhdistyksen jäsenyyden kesto.
  • Muut todistukset ja dokumentit, jotka voivat vaikuttaa aseluvan myöntämiseen (esim. ampumakilpailujen tulokset, aktiivinen MPK-toiminta).
  • Henkilökortti tai passi (ajokortti ei kelpaa).

Haettaessa aselupaa ampumaurheiluperusteella ja lajina on esim. sovellettu reserviläisammunta eli SRA, tulee SRA ampujan kurssi ja siihen liittyvä aseenkäsittelykoe olla hyväksyttävästi suoritettu ennen aseluvan hakemista.

Haettaessa ERVA-lupaa hakija on ollut luvan hakemista edeltäneiden 12 kuukauden ajan Yhdistyslain (503/1989) 4 §:ssä tarkoitetun luvan saaneen yhdistyksen jäsen.

Lisätietoa poliisin sivuilta:

Lisätietoa antavat ampuma-asekouluttajat:

• Jukka-Pekka Luhanko, jukka(at)luhanko.fi
  • Kari Matilainen, pomatika(at)gmail.com

Huomioithan, että AAK-todistusten käsittely kestää vähintään yhden viikon, joten toimita tarvittavat tiedot hyvissä ajoin. Ajoittain on mahdollista, että käsittely voi viedä pitempään (lomien aikana yms.)